Beyoncé en Jay-Z nemen het Louvre over

Er is een goede kans dat je hem al gezien hebt, want de video bij het nummer Apeshit van The Carters is inmiddels al ruim 10 miljoen keer bekeken op YouTube. Beyoncé en Jay-Z namen de clip volledig op in en rond museum het Louvre in Parijs.

Tekst: Evert-Jan Pol

Still uit Apeshit van the Carters.

Onder de naam The Carters nam het musicerende echtpaar Beyoncé en Jay-Z (echte naam Shawn Carter) voor het eerst samen een album op, dat het afgelopen zaterdagnacht zonder aankondiging uitbracht. De eerste single van Everything Is Love is Apeshit. Voor de bijbehorende video namen ze het Louvre over.

“I can’t believe we made it”, zingt Beyoncé in het refrein. Dit kan vertaald worden als onder meer: ik kan niet geloven dat we het gemaakt hebben (als in: het ver geschopt hebben in de wereld). Als je een video mag opnemen in een verder volledig leeg Louvre kun je gerust stellen ‘het gemaakt te hebben’.

Ze horen bij de kleine elite die de Mona Lisa kan zien zonder over de hoofden van hele volksstammen te moeten kijken. Poserend voor Leonardo da Vinci’s meesterwerk lijkt Beyoncé dat zelf ook te beseffen. Haar glimlach is vergelijkbaar met die van de beroemde dame achter haar.

De 6 minuten durende video is één grote performance, waarin de kunstwerken in het museum figureren. De choreografie van Vlaming Sidi Larbi Cherkaoui sluit naadloos aan bij de schilderijen en beelden die voorbijkomen. In een van de eerste scènes bijvoorbeeld, zit Beyoncé gehurkt voor de Nikè van Samothrake. Ze draagt een gewaad dat doet denken aan dat van de gevleugelde marmeren gestalte. De symboliek is duidelijk: Niké is in de Griekse mythologie de godin van de overwinning. Zittend en later dansend voor het duizenden jaren oude beeld lijkt Beyoncé zelf ook als overwinnaar op te staan.

Still uit Apeshit van the Carters.

Zo komen er meer topstukken langs, waarmee de video een korte muzikale tour door het Louvre is. Twitteraar Alyx & Catch Fire maakte op diens account een overzichtelijke opsomming van de getoonde werken. Handig voor wie het allemaal te snel gaat.

 

Het laatste werk dat de video introduceert is Portrait d’une négresse (portret van een negerin) van Marie-Guillemine Benoist. De kunstenares schilderde het zes jaar nadat Frankrijk de slavernij voor het eerst afschafte (onder het bewind van Napoleon werd ze tijdelijk hersteld). Het portret kan daarmee gezien worden als symbool van de herwonnen vrijheid.

Still uit Apeshit van the Carters.

Still uit Apeshit van the Carters.

Het schilderij lijkt niet zomaar gekozen; in enkele voorgaande scènes draagt Beyoncé een traditioneel Afrikaans gewaad. Waarmee ze trots verwijst naar haar afkomst.

De video eindigt zoals ze begon, met The Carters bij de Mona Lisa. Beyoncé en Jay-Z kijken elkaar aan en draaien hun hoofden vervolgens in de richting van de mysterieuze dame. Die met haar glimlach goedkeurend terugkijkt.

Share