Beelden van Silvia B. trekken aan en stoten af

Silvia B., Luna, 2016, Courtesy Galerie Ron Mandos.

Recensie

Twee ratten zitten op het hoofd van een roodharige vrouw. En een jongetje met pierrotgezicht had een schijnbaar noodlottige ontmoeting met een slang. Welkom in de wonderlijke wereld van Silvia B., tijdelijk toegankelijk via Rijksmuseum Twenthe.

Door: Evert-Jan Pol

Silvia B. is gefascineerd door de relatie van de mens met dieren en onze ‘dierlijke’ natuur. Ze neemt de bezoeker aan haar universum daarom onder meer mee naar een nachtelijke en dus duistere wereld, bevolkt door menselijke dieren en dierlijke mensen. En ze schotelt haar gasten een grote variëteit aan curieuze gebruiksvoorwerpen die ooit dieren waren.

Ook laat ze zien wat er rest na een jacht. De piëta M. & J. en de twee saters Vino en Valentino symboliseren samen het verdriet om de dood en de herinnering aan het genoegen van het bacchanaal. Dit doen ze in dialoog met het imposante schilderij Dode Zwaan van Jan Weenix dat Rijksmuseum Twenthe vorig jaar in langdurig bruikleen kreeg van het Mauritshuis.

Of Beauty and Doubt heet de tentoonstelling, want schoonheid (beauty) en twijfel (doubt) lopen als een rode draad door het oeuvre van Silvia B. Hoewel haar creaties aantrekkelijk en aandoenlijk zijn, stoten ze tegelijkertijd af. De jonge beeldschone vrouw met het rode haar heeft een lieve uitstraling, maar de ratten maken dat de kijker terugdeinst.

Ook andere figuren hebben een vervreemdend effect. Een volledig in het wit gestoken jongetje heeft zijn gehele hoofd in het verband. Hoe jong hij ook is, hij lijkt op een gangster die zich net een nieuw uiterlijk heeft laten aanmeten.

(Tekst gaat verder onder de foto’s)

Zaaloverzicht met in het midden Hero. Foto: Evert-Jan Pol.

Silvia B., Luci, 2015. Foto: Evert-Jan Pol.

“Ik maak ze altijd zo mooi mogelijk, om mensen te verleiden dichterbij te komen en er even naar te kijken”, aldus de kunstenaar over haar beelden in een aflevering van Portretteketête, een internetserie met kunstenaarsportretten. “En dan komt die tweede kant van het beeld makkelijk binnen.”

En inderdaad, haar beelden vragen om meer dan alleen maar een vluchtige blik. Op het eerste gezicht is het meisje in een witte jas gewoon een meisje in een witte jas. Oké, ze draagt een mondmasker, maar dat kan. Wie beter en langer kijkt, ziet de volle snor.

Silvia B. gaat in haar werk steeds op zoek naar het grijze gebied waarin niets is wat het lijkt. Want, zo zegt ze, “zodra je twijfelt aan iets, begint het echte denken”. Als dat zo is, heeft de bezoeker aan haar tentoonstelling in Rijksmuseum Twenthe genoeg om over na te denken. Ze zet de toeschouwer voortdurend op het verkeerde been en laat die vertwijfeld achter.

Of Beauty And Doubt, t/m 7 mei in Rijksmuseum Twenthe, Enschede

Waardering: @@@@@@@@@@

Share