Auto’s en andere kunst van formaat in het Boijmans

Zijn auto’s kunst? Sommige wel, blijkt uit de tentoonstelling Kunst van formaat in Museum Boijmans Van Beuningen. Daarin zijn niet minder dan drie auto’s te zien.

John Körmeling, De Vierkante Auto, 2010, Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam.

De Vierkante Auto van John Körmeling is er daar één van. Hij maakte de grote, vierkante, glazen bak op vier rubberen wielen speciaal voor het Nederlandse paviljoen Happy Street op de wereldtentoonstelling in Sjanghai in 2010. Het Boijmans kocht deze auto, die echt kan rijden, recentelijk aan. volgens het museum past het voertuig goed in diens streven om de grenzen tussen vormgeving en beeldende kunst op te zoeken.

De andere auto’s in de expositie zijn een Mercedes met een kanon van Atelier van Lieshout en The Car van Marisol. De drie voertuigen hebben zeer verschillende artistieke identiteiten. De auto van Marisol past in de Popart-traditie en bevraagt de maatschappelijke rol die we spelen, aldus het Boijmans. Haar auto contrasteert sterk met de stoere, agressieve auto van Atelier van Lieshout die bedoeld is om een zelfgecreëerde gemeenschap te beschermen. Körmelings auto tenslotte, belichaamt het modernistische vormgevingsideaal. Het voertuig is een sterk vereenvoudigde versie van een traditionele auto.

Net als de auto’s zijn de andere werken in de tentoonstelling normaal niet te zien op zaal, want ze passen namelijk niet door de deur van het Van der Steurgebouw. De Bodonvleugel biedt er daarentegen wel ruimte voor deze en is daarom het decor van de expositie van formaat.

Jim Shaw, D’red Dwarf, B’lack Hole, 2010, Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam. Aankoop met steun van Het Titus Fonds van de Vereniging Rembrandt en BankGiro Loterij 2013.

Daar is ruimte gemaakt voor onder meer het werk Cloth Jumping, A Monument for Muybridge van de jonggestorven Rotterdamse kunstenaar Anna. Zij hing lappen grijze stof met wasknijpers aan een waslijn, nadat zij er aan de onderkant vormen had uitgesneden die corresponderen met een reeks opeenvolgende foto’s van een springende man, gemaakt door de beroemde negentiende-eeuwse fotograaf Eadweard Muybridge.

Ook is het werk D’red Dwarf, B’lack Hole, 2010 van Jim Shaw te zien. Shaw gebruikt graag oude theaterdoeken als ondergrond voor schilderingen die afkomstig lijken uit goedkope stripboekjes met horrorverhalen, zoals dit landschap met een piramidevormige tempel en bomen die van kauwgom lijken.

Kunst van formaat – De collectie XL vanaf de jaren vijftig, t/m 29 april in Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam

Share