Allard Pierson restaureert oudste voorstelling Palmyra

Het oudste schilderij van Palmyra is dringend toe aan restauratie, vindt het Allard Pierson Museum, dat het in de collectie heeft. Het ruim vier meter brede panorama laat zien hoe de Syrische stad er in 1691 uitzag. Ruim drie eeuwen reconstructies en vernielingen hebben dit beeld voor altijd veranderd.

Gerard Hofsted van Essen, Gezicht op de ruïnes van Palmyra, 1691, Allard Pierson Museum.

De Syrische stad Palmyra heeft altijd tot de verbeelding gesproken van archeologen, kunstenaars en reizigers. Er zijn in de loop der eeuwen meerdere tekeningen en schilderijen gemaakt van Palmyra, maar geen zo groots en gedetailleerd als het panorama van Gerard Hofsted van Essen.

Hij reisde in 1691 met een gezelschap naar de ruïnes van de Syrische stad die in 1678 was herontdekt door Westerse kooplieden. Ter plekke maakte de schilder een aantal schetsen die hij verder uitwerkte bij de Nederlandse consul in Aleppo. In 1743 kwam het schilderij Gezicht op de ruïnes van Palmyra in het bezit van het Athenaeum Illustre, de voorloper van de Universiteit van Amsterdam.

“Wat de Nachtwacht is voor het Rijksmuseum, is Palmyra voor het Allard Pierson”, vindt kunsthistoricus Jan Six. “Waarmee ik het belang wil onderstrepen om dit venster op het verleden in zijn oude glorie te herstellen.”

(Tekst gaat verder onder de foto’s)

Detail uit het schilderij.

Detail uit het schilderij.

Detail uit het schilderij.

Het schilderij bij Douwes Fine Art. Foto: Douwes Fine Art.

Dankzij crowdfunding door het Amsterdams Universiteitsfonds kan het museum het schilderij laten restaureren. De eerste fase van de restauratie vindt plaats bij Douwes Fine Art. Hier verwijderen restauratoren het oppervlaktevuil en een deel van de vergeelde vernis. Van 19 maart tot en met 19 mei werkt het bedrijf in het Allard Pierson voor het oog van de bezoeker verder aan de restauratie. Iedereen is welkom om te komen kijken.

Douwes Fine Art gaat risicovolle breuken verstevigen en egaliseren, en storende lacunes opvullen. Een laatste stap in het restauratieproces is het aanbrengen van een retoucheer- en slotvernis. De restauratie maakt de details en de oorspronkelijke kleuren weer goed zichtbaar. Zo krijgt de lucht zijn blauwe tint terug, en de zuilen worden weer helder wit.

In 1980 werd Palmyra toegevoegd aan de UNESCO werelderfgoedlijst. Toch heeft de stad zwaar geleden onder de Syrische burgeroorlog, waardoor het belang van dit schilderij sterk is toegenomen, aldus het museum. Na de restauratie krijgt het schilderij daarom een prominente plek in het museum.

Share