Advertentie Museum MORE te bloot voor Facebook

Facebook heeft andermaal een advertentie van Museum MORE geweigerd. Ditmaal gaat het om een bericht met een schilderij van Johannes Grützke. De amper zichtbare vrouwentepel bezorgde het Amerikaanse bedrijf vermoedelijk iets te rode oortjes.

Johannes Grützke, Darstellung der Freiheit, 1972, Particulier bezit.

Het museum zag de bui al een beetje hangen, want de gewraakte afbeelding is een stuk bloter dan het schilderij van Pyke Koch dat Facebook in november te ver vond gaan. Toen ging het om een post met een halfblote slakvrouw.

“Die weigering verbaasde ons”, laat een woordvoerster weten. “We maakten ons veel meer zorgen over de campagne voor de tentoonstelling van Johannes Grützke, want zijn oeuvre bevat veel naakt. We kunnen natuurlijk wel een afbeelding met geklede mensen plaatsen, maar dat geeft geen representatief beeld van zijn werk.”

De advertentie staat nog wel op de Facebookpagina van Museum MORE, maar wordt niet verspreid. Gebruikers die het museum niet volgen, krijgen de post daardoor niet te zien.

De tentoonstelling Johannes Grützke – Der Pinsel hat gesprochen opent aanstaande zondag, 26 februari, en duurt tot en met 11 juni. Zonder censuur.

(EJP)

Share