Accent op het menselijk lichaam

Jan Fabre, De man die de wolken meet, 1998. Foto: Attilio Maranzano.

De Belgische kunstenaar Jan Fabre (1958) staat centraal in de expositie Hortus/Corpus in het Kröller-Müller Museum. En dat wordt al duidelijk voordat er een voet in het museum is gezet. Op de dakrand van het museumgebouw staat, op een trapje, een mansfiguur dat met een liniaal de wolken meet.

Voor Fabre staat De man die de wolken meet (1998) symbool voor dat wat een kunstenaar doet: balanceren op de grens van het mogelijke en onmogelijke. Al meer dan 25 jaar profileert hij zich als grensverleggend (performance)kunstenaar. Daarmee verwierf hij internationale bekendheid.

De woorden hortus (tuin) en corpus (lichaam) uit de expositietitel slaan op zijn oeuvre. Het insect, de mens, de engel en het blauw van het eeuwig terugkerende moment waarop de nacht in dag overgaat en leven ontwaakt, spelen daarin een belangrijke rol. Het zijn vier basisgegevens waarmee Fabre zijn gedachten en dromen over leven en dood, schoonheid en afschuw, kwetsbaarheid en geweld, vergankelijkheid en eeuwigheid steeds weer op een andere manier ordent en toont.

In de tentoonstelling ligt het accent op het menselijk lichaam. Het museum toont beelden, video’s, en tekeningen in de museumzalen en gangen en vijf installaties in de beeldentuin. Het Kröller-Müller is tijdelijk het domein van Fabre.

Hortus/Corpus – Jan Fabre, t/m 4 september in het Kröller-Müller Museum, Otterlo

Share