Recensies

Rein Dool: liefde voor het tekenvak

0 0
Read Time:2 Minute, 29 Second

Recensie

Een schilderij met sigaren rokende oudere heren was afgelopen november opeens landelijk nieuws. Na klachten van een medewerker werd het verwijderd uit het Academiegebouw van Universiteit Leiden. Een voorstelling met alleen maar witte oude mannen, die ook nog eens allemaal roken zou niet meer van deze tijd zijn. Hoewel Rein Dool, die de voorstelling schilderde, het maar een belachelijke actie vond, was deze ook de beste gratis reclame die hij zich maar wensen kon. Een maand later opende in het Dordrechts Museum namelijk een tentoonstelling met een selectie uit zijn getekende oeuvre.

Tekst en foto’s: Evert-Jan Pol

Overzicht.

Zijn hoge leeftijd – hij is al negentig – weerhoudt Rein Dool (1933) er niet van nog dagelijks te werken. Al ruim zeventig jaar is hij voortdurend bezig met het maken van kunst maakt hij kunst: schilderijen, tekeningen, grafiek, sculpturen en keramische werken. Hij begon als tekenaar en tekenen is misschien ook wel wat hij het liefste doet. Op jonge leeftijd verkende Dool met potlood en papier het landschap in en rond zijn geboortestad Leiden. In zijn vroegste tekeningen is de invloed van zijn beroemde stadsgenoot Rembrandt nog zichtbaar. Later ontwikkelde hij zijn eigen handschrift en beeldtaal.

(Tekst gaat verder onder de foto’s)

Rein Dool, Wantijpark (Dordrecht), 2015, Dordrechts Museum.
Rein Dool, Sunny Home (bezoek aan Maarten Biesheuvel), 2018, collectie kunstenaar.

Die beeldtaal kent wel verschillende dialecten, want Dools getekende oeuvre is er één van uitersten. Het varieert van gedetailleerde landschappen tot cartooneske humoristische voorstellingen. Met pen, houtskool of penseel in kleur brengt hij die tot leven op handgeschept oosters papier, zijn favoriete ondergrond.

De mens is een belangrijk thema in zijn kunst; of het nu gaat om rokende oudere mannen of zonaanbidders op het strand. Zelfs een man die zijn tanden poetst is voor Dool een interessant onderwerp. De voorstelling met mensfiguren zijn soms licht surrealistisch van aard. Wat te denken van een man die een reusachtig ei betreedt. Of klimt hij er juist uit?

(Tekst gaat verder onder de foto’s)

Rein Dool, Stapvoets door de appels; breukwaarts door het ei, 2015, Rijksmuseum.
Rein Dool, Tandenpoetsen, 1972, Rijksmuseum.
Rein Dool, Georgië, 2012, collectie kunstenaar.

Als tekenaar lijkt Rein Dool geen onderwerp te schuwen. Een houtoven, een stilleven met alledaagse spullen, een parklandschap of realistische portretten; hij tekent ze allemaal met evenveel aandacht en gemak. Van elke voorstelling spat de liefde voor het tekenvak af. Rein Dool neemt nog steeds met veel plezier de tekenpen ter hand. Dat blijkt overduidelijk uit het smaakvol samengestelde overzicht in het Dordrechts Museum, in de stad die Rein Dool al sinds 1973 zijn woonplaats noemt.

Rein Dool – Tekenaar, t/m 21 mei in het Dordrechts Museum, Dordrecht

Waardering: @@@@@@@@@@

Happy
Happy
0 %
Sad
Sad
0 %
Excited
Excited
100 %
Sleepy
Sleepy
0 %
Angry
Angry
0 %
Surprise
Surprise
0 %
Share