Geen categorie

Tinder voor kunst

0 0
Read Time:1 Minute, 32 Second

Nieuws

ARTtube, het online videoplatform van Nederlandse en Belgische musea, komt met ARTtinder: een mobiele installatie voor in het museum. Vanaf morgen kunnen bezoekers van Museum Boijmans Van Beuningen door te swipen ontdekken welke kunst het best bij hen past. ‘Daten’ met kunst is een primeur in Nederland.

Een persoonlijk kunstprofiel via ARTtinder.
Een persoonlijk kunstprofiel via ARTtinder.

 

In de ARTtinder-installatie selecteert het publiek zijn favoriete kunstwerken uit een tentoonstelling of collectieopstelling van het museum dat hij bezoekt door deze te swipen naar ‘hot’ or ‘not’. Elk kunstwerk is voorzien van tags, die samen met de afbeeldingen van de geselecteerde kunstwerken een persoonlijk kunstprofiel van de bezoeker vormen. Dat kan deze met een unieke code na het museumbezoek op de website van ARTtube bekijken. Hier krijgt hij of zij ook tips voor gerelateerde video’s over kunst en design.

Via de installatie kan de bezoeker ook vragen stellen aan de curator van het museum, waar hij per e-mail een persoonlijk antwoord op krijgt. Van de interessantste vragen maakt ARTtube in samenwerking met het museum een nieuwe video. Zo ontstaat een heel directe interactie tussen de bezoeker en het museum.

 

ARTtinder beleeft zijn primeur tijdens de tentoonstelling Design Derby: Nederland-België (1815-2015), die van 20 juni t/m 13 september 2015 te zien is in het Boijmans in Rotterdam. Daarna reist de mobiel verder langs tentoonstellingen en collectieopstellingen in de andere ARTtube-musea. In elk museum wordt de inhoud van de installatie aangepast aan de kunstwerken in het museum.

ARTtube is het online videokanaal van musea uit Nederland en België. Inmiddels doen al vijftien musea en kunstinstellingen mee aan het project. Op het kanaal bieden ze een kijkje achter de schermen bij de opbouw van tentoonstellingen en de restauratie van kunstwerken en laten ze hun conservatoren aan het woord.

Happy
Happy
0 %
Sad
Sad
0 %
Excited
Excited
0 %
Sleepy
Sleepy
0 %
Angry
Angry
0 %
Surprise
Surprise
0 %
Share