Scandinavische sferen in het Boijmans

Expositie

De schilderijen van Vilhelm Hammershøi (1864-1916) zijn zelden op de markt en worden begeerd door internationale musea. In Nederland is het werk van de Deense schilder echter nauwelijks te zien. Museum Boijmans Van Beuningen toont drie van zijn schilderijen, aangevuld met prenten van Peter Ilsted (1861-1933).

 

Vilhelm Hammershøi, De balkonkamer van Spurveskjul, 1911, Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam.

Vilhelm Hammershøi, De balkonkamer van Spurveskjul, 1911, Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam.

 

Een palet van ingetogen tinten, werk dat een enorme rust uitstraalt dankzij de aandacht voor lichtval: Vilhelm Hammershøi (1864-1916) werd bekend met zijn schilderijen van verstilde en spaarzaam gemeubileerde vertrekken, soms met een enkele vrouwenfiguur. Het Boijmans beschrijft zijn oeuvre als volgt: “Een palet van ingetogen tinten, werk dat een enorme rust uitstraalt dankzij de aandacht voor lichtval”.

Zijn collega (en zwager) Peter Ilsted (1861-1933) was met zijn interieurs met vrouwen schatplichtig aan Hammershøi. Maar waar Hammershøi zijn schilderijen vaak in zwart, wit en grijs opbouwde, koos Ilsted in zijn prenten voor kleur.

Museum Boijmans Van Beuningen verwierf in 2014 als eerste Nederlandse museum een werk van Hammershøi: De balkonkamer van Spurveskjul, uit 1911. Een bijzonder schilderij, geïnspireerd door een tijdelijk zomerverblijf in een villa met zijn vrouw Ida. Hammershøi beperkte zich hier tot een leeg interieur zonder enig meubilair, zelfs deurklinken en scharnieren liet hij weg. Wat overblijft, is een subtiele studie van licht en ruimte.

Het Boijmans toont De balkonkamer nu naast De hoge vensters uit 1913 en De vier kamers uit 1914. Deze schilderijen zijn voorbeelden van het late werk van Hammershøi, toen zijn sobere toets losser en lichter was geworden. De werken zijn tijdelijke bruiklenen uit het Deense Ordrupgaard Museum.

 

Vilhelm Hammershøi: De hoge vensters, 1913, Ordrupgaard. Foto: Anders Sune Berg.

Vilhelm Hammershøi, De hoge vensters, 1913, Ordrupgaard Museum, Charlottenlund. Foto: Anders Sune Berg.

 

De drie schilderijen zijn te zien samen met een groep van zeven prenten van Ilsted, recent verworven door Museum Boijmans Van Beuningen. Die maken duidelijk hoezeer Ilsted in de voetsporen van Hammershøi trad en tegelijk nieuwe wegen vond. Hij legde zich vanaf 1910 toe op de mezzotint, een van oorsprong zeventiende-eeuwse techniek die zich bij uitstek leent voor zijn fijnzinnige schakeringen.

Tijdens de tentoonstelling is – om in Scandinavische sferen te blijven – ook een vitrine ingericht met een zilveren theeservies van de bekende Deense zilversmid Georg Jensen (1866-1935), tijdgenoot van Hammershøi en Ilsted. Tot en met 25 september wijdt Nederlands Zilvermuseum Schoonhoven overigens nog een tentoonstelling aan diezelfde Georg Jensen.

Hammershøi en Ilsted; Scandinavische kunst van licht en rust, t/m 8 januari 2017 in Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam

 

Peter Ilsted, Zonneschijn, 1907, Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam.

Peter Ilsted, Zonneschijn, 1907, Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam.

Share