Vierkante man

Nieuws

In het Rijksmuseum is sinds kort het schilderij De vierkante man van Karel Appel (1921-2006) te zien. Appel schilderde het werk in 1951 in Parijs en het museum kocht het onlangs uit zijn nalatenschap.

Na 1945 zocht Appel naar een eigen stijl waarmee hij zowel de tragiek van de oorlog als de vreugde van de herwonnen vrijheid wilde uitdrukken. In 1948 was hij een van de medeoprichters van de Experimentele Groep in Holland die kort daarna opging in de internationale CoBrA-beweging. Appel schilderde in die periode dieren, kinderen en fantasiefiguren.

Begin jaren ’50, toen CoBrA uiteen viel, maakte Appel een groot aantal uiteenlopende schilderijen. Al schilderend zocht hij naar expressie in de voor hem kenmerkende dikke, met standolie gemengde verf. Eén van zijn thema’s was een mannenfiguur, speels óf agressief, die de toeschouwer confronteert met zijn onverzettelijkheid, zoals ook De vierkante man doet.

Karel Appel, De vierkante man, 1951, collectie Rijksmuseum Amsterdam.

Karel Appel, De vierkante man, 1951, collectie Rijksmuseum Amsterdam.

Het werk is voorlopig tot en met 16 februari te zien, samen met twee andere Appels die het Rijksmuseum beide in langdurig bruikleen heeft gekregen. De drie schilderijen krijgen gezelschap van zes nooit eerder gepubliceerde foto’s van de beroemde fotograaf Robert Capa (1913-1954). De foto’s tonen Appel aan het werk in zijn atelier in de Parijse Rue Santeuil. De vierkante man krijgt uiteindelijk, na heropening van het vernieuwde Rijksmuseum, een prominente plaats in de opstelling 20ste-eeuw.

Share