Vermeers Brieflezende vrouw en Tronie van een jonge vrouw komen van dezelfde rol doek

Johannes Vermeer, Brieflezende vrouw, Rijksmuseum, Amsterdam.

De schilderijen Brieflezende vrouw en Tronie van een jonge vrouw van Johannes Vermeer komen van dezelfde rol canvas. Dat blijkt uit een onderzoek door het RKD Nederlands Instituut voor Kunstgeschiedenis.

De bevindingen staan in het online boek Counting Vermeer, onder redactie van professor C. Richard Johnson Jr. van Cornell University. Dat onthult de resultaten van innovatief en multidisciplinair doekonderzoek naar het schildersoeuvre, van Vermeer (1632-1675).

In samenwerking met onderzoekers, conservatoren en restauratoren wereldwijd ontwikkelde professor Johnson software dat draden in schildersdoeken kan analyseren en unieke weefselpatronen van het schilderij kan herkennen. Voorheen gebeurde dit tellen van draden geheel handmatig.

In Counting Vermeer gaan onderzoekers in op de toepassing van deze nieuwe methode bij het onderzoek naar het complete oeuvre op doek van Vermeer. Bij het onderzoek is gebruikgemaakt van zogenaamde weave maps, waarmee kan worden achterhaald of schilderijen uit eenzelfde rol doek zijn geknipt.

Johannes Vermeer, Tronie van een jonge vrouw, Metropolitan Museum of Art, New York.

Bij Brieflezende vrouw en Tronie van een jonge vrouw is dat dus het geval. Eerstgenoemde hangt in het Rijksmuseum en het andere werk is te zien in het Metropolitan Museum of Art in New York.

Andere paren zijn onder meer Jonge vrouw staande bij een virginaal en Jonge vrouw aan een virginaal en Jonge vrouw aan een virginaal (een andere versie) en De kantwerkster. In totaal benoemt Counting Vermeer acht zogeheten matches.

De weave maps kunnen belangrijk zijn bij datering, en toeschrijving van schilderijen. De software is ook beschikbaar voor andere onderzoekers. “Hoe meer deze methode wordt toegepast en de resultaten ervan worden gedeeld, hoe groter de kans op vondsten, zoals schilderijen van verschillende meesters uit eenzelfde rol.”, aldus het RKD in een persbericht. “Wanneer de software op grote schaal wordt toegepast, staat de kunsthistorische wereld aan de vooravond van een nieuw tijdperk van technisch onderzoek met behulp van data sharing.”

Share