Natuurhistorisch Museum ontdekt bijzonder schilderij

Echt mooi vindt directeur Kees Moeliker de nieuwe aanwinst van zijn Natuurhistorisch Museum Rotterdam zelf niet, maar toch is hij er blij mee. Het is namelijk een schilderij van Villa Dijkzigt, het onderkomen van het museum.

Gezicht op Villa Dijkzigt van Berend Wolter Weyers (1866-1949) is een ontdekking. Het is namelijk het enige bekende olieverfschilderij van het gebouw. Er was al wel een staalgravure uit 1860 van het pand bekend, met als titel Villa Hoboken, naar een tekening van Ludwig Rohbock. De nieuwe aanwinst toont het karakteristieke neoclassicistische gebouw uit 1852 in een idyllische voorstelling van het Land van Hoboken, met pauwen, een fladderende duif en klassieke tempelzuilen.

Het schilderij komt uit familiebezit, uit de nalatenschap van de Rotterdammer Leendert Beijleveld. De Vrienden van Het Natuurhistorisch hebben het schilderij aangekocht en aan het museum geschonken. Het siert nu de Hoboken Salon, de ontvangstruimte van het museum die dankzij het oorspronkelijke ornamentenplafond nog iets van de sfeer van weleer heeft.

Berend Wolter Wyers (1866-1949), Gezicht op Villa Dijkzigt, ca. 1900, Natuurhistorisch Museum Rotterdam.

Friso Lammertse, conservator oude schilder- en beeldhouwkunst van Museum Boijmans van Beuningen noemt het schilderij bijzonder. Weyers was namelijk gespecialiseerd in stillevens. “In dit schilderij sloot hij zich echter aan bij een lange traditie van decoratieve wandstukken”, aldus Lammertse.

In de tweede helft van de zeventiende eeuw schilderde menig kunstenaar grote voorstellingen met arcadische landschappen. Meestal voorzien van klassieke tempels, dieren en op de achtergrond vaak een landhuis. In de zeventiende eeuw waren het schilders als Melchior de Hondecoeter of Jan Baptist Weenix die zich hierin specialiseerden. “Het schilderij van Weyers is er een laat voorbeeld van, maar met Villa Dijkzigt, de pauwen en de zuilen van een klassiek tempeltje sluit het nog geheel aan bij werk van deze beroemde voorgangers.”

“Het is zeker geen meesterwerk en echt mooi vind ik het ook niet, maar de charme van het schilderij zit in al het natuurschoon dat ons gebouw omringt”, laat directeur Kees Moeliker weten. “Het lijkt wel of de schilder wist dat Villa Dijkzigt ooit een natuurhistorisch museum zou huisvesten. Houtduiven zitten er nog volop en die pauwen zou ik wel in ere willen herstellen in het Museumpark. In onze Hoboken Salon heeft Gezicht op Villa Dijkzigt een perfect passende plaats gevonden, waar iedereen het kan zien.”

Share