Museum de Fundatie toont portretkunst Bob Dylan

Face Off. Scott Wagner, 2012, pastel op papier, The Bob and Jenny Ramsey Collection.

Museum de Fundatie tont vanaf 24 mei twaalf pasteltekeningen van Bob Dylan (1941). Met de portrettenserie Face Value uit 2012 is voor het eerst zijn beeldende kunst in Nederland te zien.

De ‘karakterstudies’, zoals Dylan ze zelf noemt, zijn portretten van drie vrouwen en negen mannen. De titels van de werken zijn een samenstelling van wat Dylan wil uitbeelden (Losing Face, Face Down of In Your Face), gevolgd door voor- en achternaam van een persoon. Of het bij die portretten werkelijk om die personen gaat, is niet geheel duidelijk. Alleen Dylan kent de werkelijke identiteit van de geportretteerde.

“Het onderwerp draagt op een of andere manier altijd bij aan het resultaat”, zegt Dylan hierover. “Een persoon kan een verscheidenheid aan uitdrukkingen hebben. We zien mensen die weten hoe ze een lachend, verdrietig of kwaad gezicht op moeten zetten, maar het is alleen de voorkant. Een acteur kan een emotie spelen, maar het is niet wie ze in het echt zijn. Je kunt slechts beperkt iets aflezen aan het gezicht van een persoon. Lichaamstaal is veel belangrijker.”

De serie Face Value, in bruikleen van The Bob and Jenny Ramsey Collection, was voor het eerst in 2013 te zien in de National Portrait Gallery in Londen. Daarna reisden de werken naar Denemarken, de Verenigde Staten, Duitsland en nu doen ze Nederland aan.

About Face. Sylvia Renard, 2012, pastel op papier, The Bob and Jenny Ramsey Collection.

Sinds zijn jeugd schetst en tekent Dylan veel. Sinds de jaren zestig schildert hij met olieverf, maar niet eerder maakte hij portretten. Ook afwijkend is zijn kleurgebruik in deze pastels. Kiest hij normaliter voor veel expressie en contrast, voor de gezichten gebruikte hij vier of vijf zachte kleuren. Dylan werkt laag over laag, waarbij hij begint met het opzetten van het portret in dunne potloodlijnen, daar een zachtroze of crème laag over aanbrengt, die uitveegt met zijn vingers en met zwart of donkerbruin het portret verder invult.

Dylan liet zijn publiek voor het eerst kennismaken met zijn tekentalent in het door hemzelf ontworpen boek Writings en Drawings uit 1973, waarin hij songteksten combineerde met paginagrote inkttekeningen. Eind jaren tachtig publiceerde hij Drawn Blank, waar hij tien jaar geleden een serie gouaches en aquarellen bij maakte.

Museum de Fundatie toont tegenover Dylans werk de ruim 350 jaar oudere portretreeks van de familie Craeyvanger. De Zwolse kunstenaar Gerard ter Borch portretteerde Willem Craeyvanger, Christine van der Wart en hun acht kinderen tussen 1651 en 1658. Uit de zeventiende eeuw is geen vergelijkbare complete serie van geschilderde portretten van leden van één gezin bekend.

Face Value is een vervolg op eerdere exposities van Museum de Fundatie waarbij het portret centraal staat. Eerder presenteerde het museum de fototentoonstelling Dutch Identity en Zie de Mens!, met portretkunst van onder anderen Bacon, Brancusi, Dumas en Richter.

Bob Dylan. Face Value, 24 mei t/m 20 augustus in Museum de Fundatie, Zwolle

Share