Geen categorie

Henk Visch: niet standaard

0 0
Read Time:2 Minute, 9 Second

Recensie

Een zes meter hoog been houdt de wacht voor de poorten van Kunsthal Kade in Amersfoort. Wie goed kijkt, ziet er de beeltenis van de Egyptische koningin Nefertiti in. Ze regeert over de wonderlijke wereld binnen, geschapen door haar eigen schepper, beeldhouwer Henk Visch (1950).

Henk Visch, Enemies of the third dimension, Simone, Filip, Joan, John, Hans, Chris, Guido (2010). Foto: Mike Bink.

Het eenzame ledemaat, met als titel Noch Einmal, is exemplarisch voor Visch’ oeuvre, dat als lichtelijk surrealistisch kan worden aangeduid. Het materiaalgebruik draagt daar in grote mate aan bij. De beeldhouwer werkt niet alleen met brons, maar gebruikt ook metaal, hout, touw en verschillende soorten stoffen.

Van links naar rechts: Mother, what makes us reminiscent? (2011), 380 cm.; I know your face but I forgot your name (2007), 420 cm.; Ik was getrouwd met een aap (2005), 125 cm. Foto: Mike Bink.

Zelfs alledaagse voorwerpen maken kans in een sculptuur van Visch terecht te komen. Het ruim 2 meter hoge beeld Too late for the grave draagt echte schoenen. Zwarte, geheel in lijn met de rest van zijn outfit, een lange zachte mantel en bijbehorende broek.

Het is een markant werk, maar dat geldt voor alle ruim zeventig beelden die de expositie telt. Ze zijn abstract, figuratief, of iets daartussenin. Dat laatste gaat zeker op voor Miss Universe, een ranke dame, gemaakt van metalen draden. Haar handen zijn kwastjes en een oranje knotje draden vormt het hoofd. Ook de vrolijke en kleurrijke installatie Enemies of the third dimension, Simone, Filip, Joan, John, Hans, Chris, Guido beweegt zich op de grens tussen abstract en figuratief.

Op Visch’ werk is moeilijk een stempel te drukken, omdat het zo gevarieerd is. Maar wie dat toch wil doen, zou kunnen zeggen dat het niet standaard is. Zelfs in zijn puur figuratieve beelden is er bijna altijd wel iets dat afwijkt: een beeld zonder arm, zonder hoofd, of, in het geval van het been, zonder de rest van het lijf.

De tentoonstelling in Kunsthal Kade is de eerste in Nederland die een breed overzicht toont uit het oeuvre van Visch. Dankzij de ruime opstelling kan de toeschouwer alle sculpturen en de vaak raadselachtige titels (zoals ‘Ik was getrouwd met een aap’) op zich in laten werken. Diegene voor wie de expositie een eerste kennismaking is met Visch, heeft na bezichtiging een goed beeld van zijn werk.

Henk Visch – Solo, t/m 6 mei in Kunsthal Kade, Amersfoort

Waardering: @@@@@@@@@@

Zie ook: Eenzaam been

Happy
Happy
0 %
Sad
Sad
0 %
Excited
Excited
0 %
Sleepy
Sleepy
0 %
Angry
Angry
0 %
Surprise
Surprise
0 %
Share