100-jarig Keramiekmuseum Princessehof verbouwt

Keramiekmuseum Princessehof in Leeuwarden is tijdelijk gesloten. Op 9 oktober gingen de deuren dicht voor de laatste fase van een verbouwing. Het museum verbouwt om helemaal klaar te zijn voor de viering van het honderdjarig jubileum. Vanaf 2 december is het weer open voor publiek.

Keramiekmuseum Princessehof. Foto: Hans Jellema.

De museumentree verhuist naar de winkel, het kinderatelier gaat naar de eerste verdieping en de theesalon krijgt een nieuwe plek aan de tuin. Ook de paleistuin wordt geheel vernieuwd en aan de tuinzijde komt een extra ingang tot het museum.

De museumcollectie, met onder meer Chinees porselein, Delfts blauw en Nederlandse art-nouveau- en art-decokeramiek, krijgt een nieuwe presentatie op de eerste verdieping. “Een toegankelijke en aantrekkelijke opstelling maakt de invloeden uit Oost en West zichtbaar en laat zien dat keramiek van alle tijden is en van iedereen”, aldus het museum in een persbericht.

Impressie van het nieuwe entreegebied. Artistimpression: Menno Landstra.

Het museum opent op 2 december met vier tijdelijke tentoonstellingen: In Motion; Johan Tahon: Monk; Design #3: Floris Wubben en EKWC@Princessehof: Caroline Coolen. In Motion is de grootste hedendaagse kunsttentoonstelling ooit in het Princessehof. Monumentale installaties van gevestigde kunstenaars en opkomend talent uit Oost en West vullen de zalen.

Op de tweede verdieping is dan het figuratieve werk van de toonaangevende Vlaamse beeldhouwer Johan Tahon (1965) te zien. Hij toont er figuren en albarelli (apothekerspotten), aangevuld met kleinsculptuur, atelierschetsen en studiemateriaal. De presentatie is Tahons eerste museale solotentoonstelling met keramisch werk.

Tegeltableau met theeplukster, geflankeerd door theestruiken, ca. 1905, Faience- en Tegelfabriek Holland, collectie Keramiekmuseum Princessehof.

Floris Wubben (1983) presenteert in zijn solotentoonstelling nieuwe werken, gemaakt met een zelfontworpen machine. Caroline Coolen (1975) tenslotte, exposeert haar ruige sculpturen. De keramische assemblages doen denken aan distels, voor de kunstenaar een metafoor voor het ontembare.

Met deze tentoonstellingen en de vernieuwde vaste presentatie hoopt Keramiekmuseum Princessehof klaar te zijn voor 2018, het jaar waarin Leeuwarden Culturele Hoofdstad van Europa is.

Share